JOHAN POST . UXD

Workshop Service Design

Posted on: februari 2, 2009

In het winterkwartaal hebben we een workshop Service Design gehad. Hierbij wordt nagedacht over de momenten waarop (dus welke en hoe) zich kan presenteren aan de klant. Na de workshop kregen wij als opdracht na te denken over een product/merk waar we mee te maken krijgen. Binnen school is dat voor mij het proces geworden van het koffie halen bij de toko. Daar het ik de volgende fotoreeks bij gemaakt.

Bij dit proces van ‘de behoefte aan koffie’ tot het moment dat je ‘de koffie achterover drukt’ moesten we in detail gaan uitdenken hoe we dit konden verbeteren voor de toko binnen ons schoolgebouw. Een stukje Service Design dus. Op welke punten kan de toko meer aanwezig zijn in het proces dat de klant doorloopt?

dsc03591

In dit simpele, bijna dagelijkse proces hebben we gesteld dat er zesentwintig verschillende momenten/gebeurtenissen/handelingen plaats hebben. In sommige van die punten is de toko al nadrukkelijk aanwezig, maar op de meeste blijft het juist beschamend achterwege. Er blijven dus heel veel mogelijkheden voor de toko om de klant een beter gevoel te geven en een stuk Service te bieden. Zoals bijvoorbeeld een chipknipoplader in de winkel, een chill hoekje waar je lekker je bakkie kan nuttigen of kan vertoeven wanneer je even moet wachten, een relaxed muziekje op de achtergrond, een gratis koekje bij de koffie, de prullenbak binnen handbereik. Dit zijn zo maar een aantal verbeterpunten voor de toko die de service een stuk kunnen verbeteren.

Mijn aandeel in de workshop was vooral het bedenken van oplossingen voor de momenten waarop de toko nog niet genoeg de klant tegemoet komt. Een soort concept ontwikkelaar van Service Design.

Het was een interessante workshop met een interessant thema. Service Design is een vak apart en we hebben er in onze opleiding nog niet veel mee te maken gehad binnen onze studie. Leuk om zo bezig te zijn met het verbeteren van een proces.

Plaats een reactie